Farz edelim ki, Avrupa’da bazı merkezler; Amerikan, Rus ve
Türk Dış İşleri Bakanlıklarında, son 40 – 50 yılda, fark edilemeyen bir anlayış
değişimi yarattılar.
Buna uygun, personel örgütlenmesi, personel seçimi
yaptılar.
Görünüşte, etnik bir algı yaratılmaması için de, o
anlayış ve sisteme uygun, başka etnik gruplardan elemanlar seçtiler. Görünüş ve
hatta bazı durumlarda vitrin, dış görünüş normal ama içerik ve uygulama farklı
bir yapı oluşturulmuş. Olabilir! Ya da, çalışma sistemini bozmuş olabilirler.
Belki de, hiç böyle bir tehlike ve tehdit yoktur. Anlayış ve sistem eskimiştir. Yeniye geçişin
gereğini görmüyorlar. O eksikliği
hissetmiyorlar. Para, bütçe ve personel denetimini tam ellerinde sanıp, göreve gelen
ve gelecek dış işleri bakanlarını da yanıltıyorlar. Bazı eksiklerin, Avrupa da
o merkezler ile hiç ilgileri yok. Kurum,
kendisini yenileyemiyor.
Dış İşleri Bakanlıklarına, dış müdahalelerde bulunup, bu
eksikliği tanımlayıp, giderecek başka bir oluşumda yok. Bakanlık dışından bir
oluşuma da izin verilmiyor. İstenmiyor.
KARŞI ÇÖZÜM:
Amerikan ve Rus Dış İşleri Bakanlarının - bakanlık yönetim personellerinin haberleri
yok iken -J, Amerikan ve Rus Adalet Bakanlarının yetkilendirdikleri üç – beş’er kişiden
oluşan gruplar, birlikte bir çalışma yapacaklar.
AMERİKALI HUKUKÇULAR, YANLARINDA, kendi seçtikleri
(Maliye Bakanlarının önerileri dikkate alınarak, dört beş kişi arasından iki
temsilci) MALİYECİLER ile birlikte, AMERİKAN DIŞ İŞLERİ BAKANLIĞI ve önceden
belli – seçilen bazı önemli ülkelerdeki Amerikan Büyükelçiliklerinde, 3 ay ile
7 ay arasında incelemelerde bulunacaklar.
RUS HUKUKÇULAR, YANLARINDA, kendi seçtikleri (Maliye
Bakanlarının önerileri dikkate alınarak, dört beş kişi arasından iki temsilci)
MALİYECİLER ile birlikte, RUSYA DIŞ İŞLERİ BAKANLIĞI ve önceden belli – seçilen
bazı önemli ülkelerdeki Rus Büyükelçiliklerinde, 3 ay ile 7 ay arasında
incelemelerde bulunacaklar.
…..
Bu bir teftiş değildir. Denetleme de değildir.
Durum tespiti, gözlem ve öneri raporları hazırlanıp,
ilgili ülke devlet başkanı - cumhurbaşkanı, Dış İşleri Bakanlarına sunulacak.
Checklist konu başlıkları, Amerikan ve Rus Adalet
Bakanlığı Hukukçuları tarafından ortak hazırlanacak ama çıkan sonuçlar her
ülkenin kendisine has olacaktır. Birbirlerine bilgi verilmeyecektir. Bununla
birlikte, ortak tartışılıp – üzerinde konuşulmasında sakınca olmayan bazı
işlemlerde, ortak değerlendirmeler de yapılabilir. Bunu, her ülke kendisi karar
verecektir.
….
Bu çalışmaya, kenardan dâhil olacak, çağırılınca gelecek
Türk Adalet Bakanlığındaki bir eksiklik, etnik olarak Türk Hukukçu, yönetimde
yoktur. Ya da çok azdır. Tamamına yakını, Müslüman Ermenidir-ler.
Amerikan
ve Rus tarafında da, -yalnızca bu çalışma için- tek sınırlama; denetçi, görevli gruplar arasında, Amerikan ya da Rus Ermenisi
olmayacaktır. Türkiye’de de, bu tür bir görev – konumda olabileceklerin
hepsi Müslüman Ermenidirler. Aralarında, tahminim, etnik olarak hiç Türk yoktur.
Bu sorunun çözümü, nasıl olacaktır?
Türkiye’de, devlet
görevinde olan hukukçuların bir kısmı, 1970 li yıllarla kadar, yanlarında Türk
barındıran ve adam yetiştiren insanlardı.
Şu an da, Adalet
Bakanlığında ve Cumhuriyet Savcılıklarında görevde olan, Müslüman Ermeni Hukukçuların önemli kısmında,
bu duygu ve anlayış vardır. Türkiye’nin, Milli Türk Ermenilerinin geçmişlerinde,
bu örnekler çoktur. Bu örnekler, istendiği an somutlaştırılabilir.
İç, özellikle Avrupa’da
bazı merkezler kaynaklı dış, çok farklı nedenler ile, Adalet Bakanlığındaki, Müslüman
Ermeni hukukçular, bürokratlar değil, malzeme alımı, inşaat ihalesi, bazı
politikacılardaki tahmin edilecek, bilinen nedenler ile personel alımına
müdahaleleri ile oluşan bu konudaki açık, açık konuşularak kapatılabilecek
durum ve düzeydedir. Türkiye’deki (eski) Müslüman Ermeni Hukukçuların,
bürokratların bir kesimi, bunu anlayacak ve çözecek kapasitededirler.
Amerika ve Rusya’da, Dış İşleri Bakanlıkları
checklist-lerini oluşturma çalışmalarına, Türkiye’den katılacak – sadece bu çalışma için
-aile geçmişi Müslüman Ermeni olmayan Adalet Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı
temsilcileri, o denilen düzeyde, geçmişi Müslüman Ermeni olan bakanlık
yetkilileri tarafından seçilip, gerekiyor ise, yeni personel alımı yapılıp,
yetiştirileceklerdir. Belki şaşırtıcı
olacak bu durum, Türkiye’de, geçmişte de vardır. Bizim, Milli Müslüman Ermenilerimizin bir
kısmı böyle iyidir-ler. Onlar ile bir
bütünüz.
Kaldı ki, Türkiye Adalet Bakanlığı yöneticileri,
temsilcileri, hâkimleri iyi tanırlar. Aile geçmişi Türkmen olan, emekliliği
yakın hâkimler, ya da görevdeki genç hâkimlerden seçilecek bazı kişileri, ortak
çalışmaya gönderebilirler.
…………….
SONUÇ: Yeni döneme
hazırlıkta, yeni döneme geçişte, gerek anlayış, gerek personel, gerekse,
kaynakların –imkânların kullanımı, eksikler, savurganlıklar, konularında,
Amerikan, Rus ve Türk
Dış İşleri Bakanlıklarının, BAKANLIK DIŞINDAN,
ilgili ülke Devlet Başkanı – Cumhurbaşkanı tarafından, Adalet Bakanı
koordinasyonu ile -yetkilendirilerek gönderilecek - personel tespiti, dış
temsilciliklere - büyükelçiliklere gidince, orada ne yapıldığı – nasıl
yapıldığının incelenme checlistinin birlikte hazırlanması ama “SONUÇLARIN O
ÜLKEYE HAS KALMASI” kaydı ile bir ortak çalışma önerisidir.
…….
Arz olunur.
16.01.2018 15:21
…….
Ek: Bu çalışmanın her safhası, Avrupa’dan gizli yürütülecektir. Hiçbir detay ve sonuç, onlara
verilmeyecektir. Bu nedenle, kapalı bir üçlü – özel - çalışmadır.
……
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder